989177140659+
با دریافت مستقیم گاز از سکوی ١٨B صدور گاز شیرین از پالایشگاه فازهای ١٧ و ١٨ افزایش یافت


: 1807

پس از دریافت گاز از سکوی ١٨B پارس جنوبی با ظرفیت ٥٠٠ میلیون فوت مکعب در روز و ارسال آن به پالایشگاه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی، صدور گاز شیرین از این پالایشگاه به خط لوله سراسری افزایش یافت.

پس از دریافت گاز از سکوی ١٨B پارس جنوبی با ظرفیت ٥٠٠ میلیون فوت مکعب در روز و ارسال آن به پالایشگاه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی، صدور گاز شیرین از این پالایشگاه به خط لوله سراسری افزایش یافت.
به گزارش خبرنگار شانا، فرآیند دریافت گاز از سکوی ١٨B پارس جنوبی و در ادامه شیرین‎‌سازی و ارسال آن به خط لوله سراسری طی چند روز اخیر صورت گرفته و بر این اساس، صدور گاز شیرین از پالایشگاه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی به خط لوله سراسری افزایش یافته است. 

با استفاده از گاز سکوی ١٨B پارس جنوبی، روزانه حدود ٥٠٠ تن اتان و ٢٠ هزار بشکه میعانات گازی به تولید محصولات این فازها افزوده شده و با بهره‎برداری از این سکو، مجموع برداشت بخش فراساحل این فازها به حدود ٤٣ میلیون متر مکعب در روز افزایش می‎یابد.

براساس گزارش شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC)، سکوی ١٨B پارس جنوبی مردادماه امسال نصب شده بود. انتقال گاز از این سکو با خط لوله ٣٢ اینچ به پالایشگاه این فازها پس از تکمیل خط لوله دریایی درون میدانی این سکو صورت گرفته است.

بخشی از فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی در دی ماه ١٣٩٣ راه اندازی شده بود و از زمان شروع راه اندازی مرحله‌ای این فازها، تا نیمه نخست آذرماه امسال، حدود ١٢،٥ میلیارد متر مکعب گاز، ٩،٥ میلیون بشکه میعانات گازی، ٢٦٠ هزار تن اتان و حدود ٣٠٠ هزار تن پروپان و بوتان تولید شده است.

هم‎اکنون برداشت روزانه گاز از میدان گازی پارس جنوبی از مرز ٤٧٠ میلیون مترمکعب در روز فراتر رفته است و انتظار می‌رود تا پایان پاییز امسال ظرفیت برداشت گاز از این میدان مشترک به بیش از ٥١٥ میلیون مترمکعب در روز برسد. 

توسعه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی توسط کنسرسیومی شامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC)، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی (IOEC) به عنوان پیمانکار بخش دریا در دست اجراست.

میدان گازی پارس جنوبی یکی از بزرگترین منابع گازی مستقل دنیاست که در محدوده مرزی آبی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد. مساحت این میدان ٩ هزار و ٧٠٠ کیلومتر مربع و سهم ایران سه هزار و ٧٠٠ کیلومتر مربع است. براساس برآوردهای صورت گرفته، ذخیره گاز این بخش از میدان ١٤ تریلیون مترمکعب گاز به همراه ١٨ میلیارد بشکه میعانات گازی است که بیش از هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود. 

کشور قطر برداشت گاز از میدان پارس جنوبی را از سال ١٣٦٨ و ایران هم عملا از سال ١٣٨٠ شروع کرد؛ با روی کار آمدن دولت یازدهم توسعه فازهای پارس جنوبی و کاهش فاصله با قطر در اولویت سیاست‌های وزارت نفت قرار گرفت. از سال ١٣٩٣ تاکنون فازهای ١٢، ١٥، ١٦ و بخشی از فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی به بهره برداری رسیده است. 

امسال نیز برنامه ریزی شده است که فازهای باقیمانده ١٧ و ١٨، ١٩ که معادل ٢ فاز استاندارد است و ٢٠ و ٢١ وارد مدار شوند تا فاصله برداشت ایران و قطر به میزان قابل توجهی کاهش یافته و در آینده ای نه چندان دور، تولید دو کشور برابر شود.

آدرس ارتباطی ما

آدرس دفتر: شیراز، شهرک گلستان، بلوار علامه امینی، کوچه 8 علامه امینی، پلاک 8 - کد پستی: 7189836916

آدرس کارخانه: شیراز، شهرک صنعتی بزرگ، میدان اول، بلوار نوبنیاد، خیابان 2400، سمت چپ، درب پنجم - کد پستی: 7158166761

تلفن / فکس: 36208084-71-98+ , 36223514-71-98+

همراه: 989177140659+

ایمیل: info@namdarafzar.com

namdar afzar

شرکت نامدار افزار صنعت پارسیان

نماینده رسمی و انحصاری محصولات شرکت میکروتم ایتالیا در ایران

 

مکانیکال سیل

 مکانیکال سیل، فروش مکانیکال سیل، مکانیکال سیل های صنعتی